Välkommen till Saxnäs Brukshundklubb!

Saxnäs Brukshundklubb är en klubb som är öppen för alla hundintresserade oavsett hundras och ålder. Vi är en lokalklubb som är ansluten till Svenska Brukshundklubben och vi tillhör Smålands distrikt. Som medlem får du tillgång till all verksamhet som anordnas inom Svenska Brukshundklubben, möjlighet att vidareutveckla dig och din hund eller bara träffas och ha trevligt.

Som medlem i Svenska Brukshundklubben får du ta del av hela Sveriges bästa kursutbud och du får delta på tävlingar, prov och utställningar. Under ditt medlemsår är du dessutom försäkrad om något skulle hända dig på våra aktiviteter. Dessutom får du väldigt fördelaktiga rabatter på din hundförsäkring via Agria. Svenska Brukshundklubben samarbetar också med en rad företag som erbjuder dig något alldeles extra för att du är medlem hos oss.

1986 bildades interimsstyrelsen, som ett år senare anslöts till Svenska Brukshundklubben.

Då höll klubben till i en liten stuga belägen i närheten av Saxnäs Camping, det var trångt och dåligt med utrymme, ingen el, och väldigt provisoriskt, en liten apellplan som inte räckte till.

1993 var det klart för stor invigning av ny stuga och större apellplan.

En stuga fick köpas in av Mörbylånga Bostadsstiftelse till det facila priset av en krona, med lån och investeringsbidrag från Mörbylånga Kommun byggdes stugan om och till, vilket gav oss de utrymmen vi har idag, det finns stor lektionssal, kök och ytterligare ett par rum.

Till det fick klubben ett långtidsarende på 6 tunnland åkermark där vi idag har vår stora apellplan anlagd.

1999 fick klubben möjlighet att köpa loss marken där klubbstugan och apellplanen ligger, samt ett område på ytterligare ca 6 tunnland, mest bestående av barr och lövskog.

Där finns alla möjligheter att under många år framöver kunna bedriva hundverksamhet på området om stuga och mark vårdas.